2013. október 29., kedd

Hol van a kegyelem, az igaz mennyei kenyér, avagy a rejtett manna?

Igehirdető: Faust Gyula
Bibliaolvasás: 1Sám 17: 22 – 47, vagy Jel 2: 12-17.

Köszöntés: Áldlak téged, hálát adok neked mindenkor, mert te munkálkodsz. Nevedben reménykedem, mert jóságos vagy, a te híveidhez. Zsolt 52: 11.

Alapige: „És íme egy kananeus asszony jövén ki abból a tartományból, kiált vala néki: Uram, Dávidnak fia, könyörülj rajtam! Azén leányom az ördögtől gonoszul gyötörtetik. Ő pedig egy szót sem felele néki. És az ő tanítványai hozzá menvén, kérik vala őt, mondván: Bocsásd el őt, mert utánunk kiált. Ő pedig felelvén, monda: Nem küldettem, csak az Izráel házának elveszett juhaihoz. Az asszony pedig odaérvén, leborula előtte, mondván: Uram, légy segítségül nékem! Ő pedig felelvén, monda: Nem Jó a fiak kenyerét elvenni és az ebeknek vetni. Az pedig monda: Úgy van, Uram; de hiszen az ebek is esznek a morzsalékokból, amik az ő uruknak asztaláról aláhullnak. Ekkor felelvén Jézus, monda néki: Óh asszony, nagy a te hited! Legyen néked a te akaratod szerint. És meggyógyula az ő leánya attól a pillanattól fogva.” (Mt 15, 22—28)
A történet háttere és kerete egyszerű. Jézus Urunk az Ő szolgálatának kezdetén egy farizeusokkal történő heves vita után eltávozott Galieából és Tirusz és Szidón vidékére vonult vissza. Milyen beszélő ez a visszavonulás? (…) Isten egy átvonuló, elvonuló és visszavonuló Isten. Amikor Mózest, az Ő szeretett szolgáját meg akarta vigasztalni, bátorságot és életet akart belé önteni az emberfeletti úthoz és feladathoz, meghívta magához a kőszikla hasadékába. Ott így szolt hozzá: „Megteszem, hogy az én dicsőségem a te orcád előtt menjen el, és kiáltom előtted az Úr nevét: És könyörülök, akin könyörülök, kegyelmezek, akinek kegyelmezek. Orcámat azonban, mondá, nem láthatod; mert nem láthat engem ember, élvén. És monda az Úr: Íme van hely én nálam; állj a kősziklára. És mikor átmegy (átvonul, elvonul) előtted az én dicsőségem, a kőszikla hasadékába állatlak téged, és kezemmel betakarlak téged, míg átvonulok. Azután kezemet elveszem rólad, és hátulról meglátsz engemet, de orcámat nem láthatod.”[1]Nem csak ez a kánaáni édesanya, hanem Mózes is elvonuló, átvonuló Istenként ismeri meg az Urat, nem csak Egyiptomban,[2]hanem a pusztai vándorlásban is.
Isten visszavonulásának egyik indítéka, amikor megszomorítjuk,[3]megcsaljuk[4]a Szentlelket. Erről Ézsaiás prófétán keresztül így szól: „S nem volt, aki segítségül hívta volna nevedet, aki fölserkenne és beléd fogóznék, mert orcádat elrejtéd tőlünk, és álnokságainkban minket megolvasztál.”[5] Amikor a bűneink, az álnokságaink, a keményszívűségünk, pökendi farizeusi vitáink miatt visszavonul az Isten és elrejti előlünk az arcának dicsőségét, akkor elfogynak azok, akik segítségül hívják szent nevét, - még ha ezren mormolnak is imákat - és mint valami tüzes kemencében olvadni kezdünk. Rettenetes ítélet ez testvéreim, de új kezdet nagy lehetősége is. Az autótemetőkből és roncstelepekről összegyűjtött vasat is újraolvasztják, ötvözik, nemesítik, hogy új értelmet adjanak létének. Bárcsak megtörténne itt velünk is ez tűz és Ige általi az újjáteremtés.
E tömör történet üzeneteképpen tehát arra a kérdésre keressük Krisztus Urunk válaszát, hogy hol van a kegyelem, az igaz mennyei kenyér,[6]avagy az elrejtett manna,[7]amikor visszavonul az Isten, és mi olvadunk az Ő szent jelenlétének tüzében, miközben elrejti orcáját.
Nos. Jézus éppen visszavonulóban volt, akkor kiáltott utána egy kánaáni asszony. Micsoda kiáltás? Az utolsó és egyetlen esély kiáltása, mielőtt Isten végleg elrejtené arcának dicsőségét, Jézus Krisztust. Könyörögve esedezett a szent név által Krisztushoz az ő kislányáért, mintha meg akarta volna állítani Jézust az ő visszavonulásában. Ezt mondta: „Uram, Dávid fia, könyörülj rajtam! Az én leányomat gonoszul gyötri az ördög.”
Tanuljunk könyörögni ettől a nem zsidó, de a lelke mélyén valahol mégis igaz izraelita[8]édesanyától. Tanuljuk meg tőle fölserkenni, hogyan kell a Szent Nevét segítségül híva visszakiáltanunk a visszavonuló Krisztust! Nem azt mondja, hogy a lányomon könyörülj, hanem azt, hogy rajtam! Igen, a szabadításnak ez a Krisztusi útja! A lányom is én vagyok. A fiam is én vagyok. A testvérem is én vagyok. A szolgám, az alkalmazottam, sőt az ellenségem  is én vagyok. Aki nem tudja összetéveszteni magát azzal az emberrel, akiért közbenjár Istennél, nem Krisztus szerint könyörög, nem Isten tüzében esedezik, nem Szentlélek által imádkozik. Csak Szentlélek tesz képessé arra, hogy bárkivel kapcsolatosan az ördög gyötrése elviselhetetlen legyen a számomra. E perzselően elviselhetetlen teher[9]alól nyögünk, pihegünk, sóvárgunk,[10]sóhajtozunk,[11]kiáltunk és imádkozunk szüntelenül.
Ez a szókimondó asszony nem szépíti a helyzetet. Nevén nevezi az ördögöt. Mondjuk ki mi is, hogy gyötör nem elsősorban a társadalom, a kultúra, vagy a világ, hanem az ördög, a bűn, a kárhozat.[12] Merjük kimondani, hogy ős ellenségünk, a Sátán gyötör! Mondjuk ki, hogy nem test és vér ellen, nem magunk vagy egymás ellen van nekünk mindennapi tusakodásunk, hanem a magasságban lakozó fejedelemségek, hatalmasságok, a sötétség világának urai és a gonoszságnak szellemei ellen.[13]
Sátán nem krampusz. Nem kitalált meseszerű alak, amolyan kosszarvakkal ellátott elegy-belegy lény, akinek lólába van[14]és szamár farka, hanem ő hajdan az elbukása előtt az arányosság angyala volt, egy oltalmazó kerub,[15]akinek szellemi hatalma sokszorosan felülmúlja ennek a világnak minden intelligenciáját. A Sátán egy másik megjelenési formája a tűzvörös sárkány, amely a farkával lesöpörte a mennyből és a földre szórta az ég csillagainak harmad részét,[16]hogy megtapodná (Máté 5: 13) azokat.[17]  Az ég csillagai[18]pedig Isten azon szolgái, akik noha bíznak Jézusban, mégis megtéveszti őket az antikrisztusi erő és lélek. Erről Márk evangélista ezt mondja: „Mert hamis Krisztusok és hamis próféták támadnak, és jeleket és csodákat tesznek, hogy elhitessék, ha lehet, [még] a választottakat is.”[19]
„De tudjuk azt, amit ez az asszony is tud: meg lehet mondani ezt az ördögöt Jézusnak, aki legyőzte őt.”[20]
Az ördög nem öli meg az asszony lányát, hanem kínozza.[21] „Az udvaron egy gally-rakás alatt tanyázik a rókamama és a kis róka (az apróka). A háziasszony minden nap megeteti a tyúkokat a Finom eledellel. S egyszer megszólal a farakás alatt a rókafióka: — Ó, mamuci, de jó a tyúkoknak, csirkéknek, hogy minden nap megeteti őket a gazdasszony; mi pedig itt fázunk, nyomorgunk, és korog a hasunk! De nehéz a rókasors! Erre azt feleli a mama: — Csillapodj, fiacskám, hadd etesse, nekünk eteti őket!
Adjon az Úr nekünk szemet, hogy felismerjük azt, aki nem öl meg, csak kínoz, amíg megöl.”[22]
Ilyen borzalomra személyesen az ördög képes és az olyan ember, akit teljesen megszállt. „Könnyű halál az, ha valakit agyonlőnek — gyorsan túlesik rajta. De amikor évtizedeken keresztül egy börtönben, egy lágerben kínozzák, ezer kivégzésnél rosszabb. Az ördög tehát kínoz. Van egy darázsfajta, ami a petéit a lepkebábba rakja — nem öli meg a bábot, annál több esze van: a kikelő darázsfiókák remekül táplálkoznak az elkábított, de meg nem ölt bábból. Vajon nem ez történik velünk? Kínoz az ördög, mert belőlünk táplálkozik.”[23]Jézus azt mondta, hogy megy ugyan hozzá a világ fejedelme, de semmit nem talál benne, ami az övé volna,[24]azaz nem tud belőle enni semmit!
Legtöbbször a hiedelmeinken és a félelmeinken keresztül kínoz. Az által a hiedelmünk által, hogy nem vagyunk a Krisztuséi. Luther a következőképpen üzent hadat eme félelmünknek: „Nem hiába értekezem a megigazulásról szóló tételről oly szorgalmasan. Aggódom ugyanis amiatt, hogy nem fognak megmaradni e tantétel mellett. Már vannak közöttünk többen, akik megvetik, és nem törődnek vele. Jönni fognak olyan prédikátorok, akik e hittételt álmosan, bágyadtan, lustán prédikálják és kérik számon, így aggodalmam hamar mar beigazolódik, és az egyik tévelygés a másikat fogja vetni. Én e tantételt halálomig tanulni és tanítani szeretném, prédikációimban buzgón szorgalmazom. Mert látom, mit művel ott, ahol jelen van, és mily kár keletkezik ott, ahol hiányzik. Hiszen ez a tantétel alap és szikla, amelyre egész keresztyénség és Isten gyülekezete felépült, nekünk pedig kőfal és védelem minden horda és eretnekség ellen. Mivel e tantételt tisztán és hamisítatlanul megtartjuk, nem tud minket hamis tanító elcsábítani és foglyul ejteni, e világon pedig nincs tan, sem vallás, amely az ördögnek és országának inkább ellenére lenne, és ezeknek többet ártott volna. A sátán az egész földön egyetlen prédikációval szemben sem ellenségesebb és dühösebb, mint e prédikációval szemben, ezért kezdi ki a kísértés és szomorúság eszközével. Mindkettővel, mindnyájunkat egyenként üldöz. Azután e tan ellen mindenféle rajongó tanokat, eretnekségeket, meghasonlást és botránkozást támaszt, hogy ezt a tanítást gyűlöletessé és botrányossá tegye a világ számára, hogy az megvesse és elfojtsa.”[25]Krisztusban megigazított, sőt Isten üdvözített gyermeke vagy!
Azt mondta Jézus annak az asszonynak, hogy „nem állok szóba egy kutyával”. Ma már nem tűnik annyira súlyos sértésnek, ha valakit kutyának neveznek, hiszen ugyan abban a műhelyben terveztek és hívtak létre. A bűneset miatt inkább a kutya sértődhet meg azon, ha emberhez mérik; de abban az időben ez azt jelentette: „tisztátalan, pogány, utolsó senki.[26] Ám az asszony belekapaszkodott Krisztus eme kinyilatkoztatásába és erőre kapva tovább küzdött. Olyan volt neki a „kutya” megnevezés, mint egy kis sarok az Éden kertjében, amit azonnal hittel ragadott meg és a sajátjaként lépett vele Isten elő és kérte annak beteljesítését. Áldott jó dolog arra hivatkozni, amit az Úr mond. „Te mondtad Uram! A te Igéd támasztja alá a könyörgésemet a Te trónod előtt. Isten trónját körülveszi az Ő dicsőségének ragyogása, a hatszárnyú és kívül belül szemekkel ellátott lelkes állatok, a huszonnégy vén és a hatalommal bíró angyalok.[27] Sok tanúja van az Isten beszédének. Kimondott Igéje élet és kegyelem. Egyszerűen menjünk Hozzá és kérjük, hogy cselekedjék, amint megmondta.[28]
Ott „a halál völgyében”[29]volt egy másik kánaáni is, aki meglátva Dávid botját, ezt kérdezte: „Eb vagyok-e én, hogy te bottal jössz reám?[30]Milyen nagy különbség van a két kánaáni között? Az egyik azt mondta, úgy van Uram, „ÁMEN URAM”, azaz eb vagyok, a másik már csak annak sejtéstől is, hogy kutyául bánnak vele, felbőszülten gyalázkodni[31]kezd. Aki azt mondta, „Ámen Uram”, eb vagyok, Krisztus Jézust mondott, mert Ő Isten Ámene,[32] így bement az arany város gyöngykapuján az élet fájához,[33]annak ellenére, hogy meg van írva, hogy kívül maradnak azon „a kutyák.”[34]A másik kánaáni, aki Istent káromolva tiltakozott eb volta ellen, méregkeverő és bálványimádó paráznaként, minden hazugságot szerető és cselekvő gyilkos kutyaként[35]zárta ki magát a mennyei városból, és attól, hogy egyen az élet fájának gyümölcséből. A kettőjük közti nagy különbség az Ige és a Szentlélek által kimunkált alázat! Csodálatos az Igéből tanulható alázat! „Megrendülten szemlélhetjük életek példáin, hogy az alázatnak megépítő-megfordító hatalma van.”[36]Ebből a történetből is látjuk, hogy miként lesz az eb kutyából örök üdvösséget öröklő Isten gyermeke. De azt is láttuk, hogy mi történik és mivé változik ott az ember, ahol hiányzik ez az Igére figyelő alázat és helyét Góliáti önteltség bitorolja.
S milyen különös, hogy ez az alázat „nemcsak önmagához fordítja társát, társa figyelmét, hanem ahhoz is, Aki őt magát is visszafordította a halál útjáról az örökkévaló életbe”[37]az Ő önmagát megüresítő[38]alázatával. Bárcsak megtörtént volna velünk is ez a megfordulás ennek az édesanyának a példáján keresztül!
A „bot vagy pálca” héber megfelelője a „SéBeT”, amelyet a bibliafordítás több helyen is „fejedelmi bot”-nak nevez. A 4Mózes 17-ből kiderül, hogy a tizenkét törzs mindegyikének volt egy ilyen botja, amelyre rá volt faragva az illető törzs neve, esetleg csakis arra a törzsre utaló szimbólum, például az oroszlán.[39] Dávid botja tehát az ő törzsének identitását és hatalmát is jelentette. Hogy még jobban megértsük ezt a „hatalmat” az 1 Mózes 49, 10 versére kel utalnunk, ahol ez áll: „Nem múlik el Júdától a fejedelmi bot, sem a vezéri pálca térdei közül; míg eljő Siló, és a népek néki engednek.” Az üzenet világos. Júda törzse nem múlik el mindaddig, amíg el nem jön Siló, vagyis a Messiás. A „Siló kifejezés az ÓSz-ben a Messiás számos nevének egyike. Amikor a Talmudban Johannán rabbi (1. sz.) a Messiás nevét kérdi, azt a választ kapja, hogy annak neve „SiLó”.[40]Dávid botja tehát a messiási ígéret látható jele volt ott. Sőt Dávid maga volt ott a megtestesült ígéret![41] Az a bot azt üzente, hogy ott nem csak az a pásztorfiú, fog küzdeni, hanem benne és általa maga a Messiás. Az az öntelt óriás, noha megértette Dávid botjának[42]üzenetét, nem azonosult vele, hanem szidalmazta a Dávid Istenét.[43] Az a kánaáni ember mindenek előtt megszégyenítve a fejét veszítve halt meg a saját kardjától.
>>A keresztyén életnek sem a szeretet, sem a szigor, sem az igazság, a dogma, sem az önkínzás, sem a szívélyesség (kedélyesség), sem a takarékosság, sem az önfeláldozás, sem az önvédelem nem lehet a legfőbb szabálya. Nagy Szent Antal fogalmazta meg ezt: „Minden dologban tartsd meg az igaz mértéket,”[44]<<és a mi egyetlen egy igaz mértékünk nem más, mint Jézus Krisztus! Nincs szükségesebb teendőnk, mint leülni lábaihoz, hogy Őt figyelve, szemlélve hallgassuk. A bibliaolvasás vagy igehallgatás közben „a Szentlélektől megvilágosított ismeret mutatja meg nekünk mindig a helyes utat.”[45]Ezt a Jézus prédikációjára jól figyelő édesanyát nem lehetett eltávolítani az egyetlen mértéktől, Jézus Krisztustól, és a közbenjáró könyörgéstől sem! Pedig Jézus egy durva és kemény példázattal akarta megtéveszteni azt a kétségbeesett nőt, de ez az édesanya még ebből az igazságot és a mennyei Atya igaz szándékát elrejteni látszó és az elsődleges érzéseink számára megvetést sugalló példázatból is meghallotta, sőt meglátta a láthatatlant.  Olyan csodálatos, hogy a Szentlélek ezt a példázatot egyfelől a Szabadító Jézussal és a szabadításáért esdeklő kánaáni édesanyával mondatta el nekünk. Miért látta meg ő a Láthatatlant, méghozzá abban a mélyégben, ahol volt? Mert jól figyelt és azonnal igaznak tartotta azt az igét, amit Jézus mondott és vita nélkül azonnal elfogadta, hogy ő egy kutya! Nem engedhette meg magának azt a luxust, hogy sértődöttségének helyet, időt és teret adjon! Ennél jóval nagyobb volt a bánata és a kínja és azon vágya, hogy mind ő mind pedig a lánya üdvözüljön. Ebből megérthetjük, hogyha túl könnyen megsértődünk, ez csak azt jelenti, hogy mit sem törődünk azzal a mérhetetlen nyomorúsággal, ahova a bűneink miatt jutottunk és azzal az üdvösséggel sem, amelyet Krisztus személyesen kínál föl nekünk, akik a bűneset miatt még a kutya sorsot sem érdemelnénk meg. A könnyen sértődő ember e két szükséges dologgal nem törődik, minden számításán kívül hagyja. „[46]Ha turkálunk az Úr nekünk mondott igéjében, még sem éhesek, sem halálian szomjasak nem vagyunk. El vagyunk lakva, teli a „hasunk” önmagunk igazságával, jóságával, becsületével és mindennemű nagyságával. Olyan hamar megsértődik a szívem, mert nem akarja belátni, tudomásul venni, hogy a kegyelem nélkül nem vagyok sem több, sem pedig különb, mint akármelyik éhes és ösztönszükségleteinek kiszolgáltatott eb.
Az asszony zokszó nélkül, rejtett örömmel fogadta el, a kutya sorsot, amit Jézus mondott, mert még az is jobb annál az állapotnál, amiben őt és lányát az ördög minden nap kínozta! Tanuljunk ettől az asszonytól! Mindegy hogy mit mond Jézus, ajkát mindig örök életnek beszéde[47]hagyja el! Bátorodj hát fel, és csak fogadd el, mert ebben van a gyógyulás, a szabadítás és az örök élet. Mit könnyebb elfogadni? Azt, hogy ti vagytok a föld sója, vagy azt, hogy eb vagyok? Ennél keményebben is fogalmaz az Úr. Egy helyen azt mondja, hogy Ő a mészárszékre hurcolt Bárány, és találoskérdésként, a kínszenvedései közt egy nyitott kérdésként kiáltja bele a világba, hogy akkor ki a mészáros, ha az Isten Báránya, aki elveszi a világ bűnét?[48] Ki a mészáros, ha Ő a Bárány? Az is én vagyok. Más helyen pedig azt mondja, hogy aki hallja az Ő igéjét de nem hisz benne, oszladozó halott a koporsóban, és mivel nem hisz, a halálban is marad.[49] Mit könnyebb elfogadni? Azt, hogy ti vagytok a világ világossága egy meggyújtott gyertya képében, vagy azt, hogy koporsóban lévő halott vagyok és ha nem hiszek végleg a halálban is maradok?
Az asszony szaván fogta az Urat és belőle életet merítve, hivatkozik az Ő szájából elhangzó igére,[50]mely számára életnek és szabadításnak beszéde lett. Azt válaszolta Jézusnak, hogy Ámen Uram, úgy van Uram! De „az asztal alatt, ahová lehullnak a morzsák, megtűrik a kutyát!” A Szentlélek gyújtotta szeretettel gondolta tovább, mondta tovább, imádkozta tovább az Úr igéjét! Semmit nem hagyott a földre esni[51]abból. Ment Jézus után és éber kutyaként elkapta az Ő szájából aláhulló ige morzsákat. Tette mindezt úgy, hogy semmi ki nem zökkenthette őt a könyörgésből; szenvedése mindent imádsággá változtatott!
Áldott dolog az, hogy minél több a morzsa, minél több a kegyelem, annál több az „asztal alatti” kutya! Minél több a morzsa annál nagyobb a misszió! Hogy van az mégis, hogy itt egyre csak fogy, pusztul Isten hívő népe? Afrika és Ázsia, ahova nagy és látványos segélyszállítmányok címén a civilizált Nyugat morzsái hullnak, igen sok az általunk sokszor még kutyának sem nézett testvérünk. Ők fölszedik a mi jóléti asztalunkról az ő nyomorúságuk mélységébe alá hulló morzsáinkat, és boldog örvendezéssel üdvözülnek. De mi történik velünk, akik magunkat asztalfőnél ülő fiaknak képzeljük? Valóban azok vagyunk? Akkor nem halljuk jól az igét! Értsük meg jól Krisztus Urunk példázatát és „üdvösséges rettegéstől áthatva”[52]végre döbbenjünk meg!
A morzsa a kegyelem. Mit mond Jézus, hol van a kegyelem morzsányi, dara nagyságú mannája?[53]Rejtve az asztal alatt van! Izrael soha nem ette a mannát az asztalról.[54] A pusztában ették a mannát és a földről szedték fel.[55] Nem valami magasságban, nem a nagy szellemi-lelki élményekben. Nem a mi keresztyén alapokon álló nyugati civilizációnk, gazdagságunk és tudásunk milliárdok számára elérhetetlen magasságában. Az Isten szabadítva üdvözítő irgalma a Krisztusra figyelve hallgató alázatban, bűnbánat válik nyilvánvalóvá nekünk és bennünk. Ez a kegyelem velünk való találkozása. És hol van ez a találkozás? Az „asztal alatt” van![56] Igen. Az asztal alatti porban. Az asztal alatti por az én legjobb testvérem, és társam az üdvösség felé vezető keskeny úton. Csak akkor érem el a morzsámat, ha átverekszem rajta magam, ha azon keresztül kúszom át magam az aláhullt falatig! Amikor átveszem Gazdámtól a megtört kenyeret, valóságosan magamon viselem a hozzá vezető utam minden porát. A mélységben van a kegyelem, mert a mélységbe szállt alá Krisztus, hogy találkozzon velem. Abban a gyötrelemben van a kegyelem, hogy kínoz az ördög és a bűnöm! Kínoz a Krisztusra támadó véreb voltom! Kínoz a gyermekem szenvedése is. Már különbség nélkül kínoz minden üdvözítésre váró és vágyó testvérem szenvedése.
Krisztus Lelke> a 22. zsoltárban Jézusról prófétálva, aki egyedül nem volt kutya így sír, panaszkodik: „Ebek vettek körül engem, a gonoszok serege körülfogott.” Mindenki eb, ha a szentséggel mérettetik össze. De nem mindegy, hogy csaholó, a szentet gyalázó, nyelvünket öltögető, fogunkat vicsorgató, acsarkodó kutyák vagyunk, vagy olyanok, akik az asztal alá bújnak a morzsák után. Keleten nincsenek olyan magas asztalok, mint nálunk. A mi asztalaink alá könnyű bebújni; de ott keleten csak arasznyi lába van az asztaloknak — na oda férjünk be!<[57]
Jézus keskeny útról, szoros kapuról és igen alacsony asztalról tanít bennünket. Ezt mondja: „Menjetek be a szoros kapun. (Bújjatok be az alacsony asztal alá a morzsák után!) Mert tágas az a kapu és széles az az út, (továbbá magas az az asztal) amely a veszedelemre visz, és sokan vannak, akik azon járnak. Mert szoros az a kapu (alacsony az az asztal) és keskeny az az út, amely az életre visz, és kevesen vannak, akik megtalálják azt. Őrizkedjetek pedig a hamis prófétáktól, akik juhoknak ruhájában jőnek hozzátok, de belől ragadozó farkasok,[58]azaz vérebek. Mindenki, aki másképp tanít erről, hamis próféta!
Összefoglalásképpen tehát ez az édesanya meghátrálás nélkül harcolt, bement a szoros kapun, és győzött, végül pedig az Úr személyesen adott neki ennie, de nem morzsát, hanem mennyei kenyeret; Ő bizony evett az elrejtett mannából!
„Ha nagy kutya vagyok, nem férek be, de ha kicsi kutya vagyok, akkor átférek a szoros kapun, akkor a porban kúszva beférek az asztal alá, ahova számomra is el van rejtve a manna, az igazi mennyei kenyér. Valójában ez a „fiak kenyere”! Mert ha nem férek be az asztal alá, akkor nem férek be a mennyországba sem. A kegyelembe se férek be. Alázzuk meg magunkat, hogy részesei lehessünk Isten végtelen irgalmának.”[59]Ámen.
Áldás: „Békesség és irgalmasság mindazoknak, akik e szabály szerint élnek, és az Isten Izraelének! (Galata 6, 16) Ámen.


Jegyzetek:




[1] 2Móz 33: 19-23. 
[2] Mikor általmegy az Úr, hogy megverje az Égyiptombelieket és meglátja a vért a szemöldökfán és a két ajtófélen: elmegy az Úr az ajtó mellett és nem engedi, hogy a pusztító bemenjen öldökölni a ti házaitokba. 2Móz 12: 23. 
[3] Ef 4: 25 – 32.
[4] Apcs 5: 3.
[5] Ézsaiá 64: 6.
[6] A mi atyáink a mannát ették a pusztában; amint meg van írva: Mennyei kenyeret adott vala enniök. Monda azért nékik Jézus: Bizony, bizony mondom néktek: nem Mózes adta néktek a mennyei kenyeret, hanem az én Atyám adja majd néktek az igazi mennyei kenyeret. Ján 6:31-32.
[7] Akinek van füle hallja, mit mond a Lélek a gyülekezeteknek. A győzedelmesnek enni adok az elrejtett mannából (…).Jel 2: 17 
[8] Amaz pedig monda: Nem Jákobnak mondatik ezután a te neved, hanem Izraelnek; mert küzdöttél Istennel és emberekkel, és győztél. 1Móz 32: 28 
[9] Mert mindnyájan vétkeztek, és szűkölködnek az Isten dicsősége nélkül. Róm 3:23 
[10] Mert a teremtett világ sóvárogva várja az Isten fiainak megjelenését. Róm 8:19 
[11] 2Kor 5:1-9.
[12] Vö. Visky Ferenc: Méz a sziklából. Koinónia Kolozsvár 2003. (szeptember 9).
[13] Efézus 6: 12
[14] Vö. Visky Ferenc: Méz a sziklából. Koinónia Kolozsvár 2003. (szeptember 9).
[15] Ez 28: 12-15
[16] És Jelenések 12: 3-4a.
[17]És megnöve mind az ég seregéig; és a földre vete [némelyeket] ama seregből és a csillagokból, és azokat megtapodá, - ahogy az ízét vesztett sót (Máté 5: 13) tapodják meg az emberek. Dániel 8: 10.
[18] Az értelmesek pedig fénylenek, mint az égnek fényessége; és akik sokakat az igazságra visznek, miként a csillagok örökkön örökké. Dán 12: 3. 
[19] Márk 13: 22. 
[20] Visky Ferenc: Méz a sziklából. Koinónia Kolozsvár 2003. (szeptember 9).
[21] Uo.
[22] Visky Ferenc: Méz a sziklából. Koinónia Kolozsvár 2003. (szeptember 9).
[23] Uo.
[24]Nem sokat beszélek már veletek, mert jön a világ fejedelme: és én bennem nincsen semmije (…).”Ján 14:30 
[25] Koinónia: Luther Márton mélysége és magassága - Áhítatok az év minden napjára. Koinónia Kolozsvár 2010. o. 287-288.
[26] Vö. Visky Ferenc: Méz a sziklából. Koinónia Kolozsvár 2003. (szeptember 10).
[27] Jelenések 4: 3 – 8.
[28] C. H. Spurgeon: Isten ígértéinek tárháza. Evangéliumi Kiadó 1994. o. 306.
[29] Zsolt 23: 4  és kapcsold össze az 1Sám 17:2 verssel, ahol ez áll: „Saul és az Izráeliták pedig összegyűlének, és tábort ütének az Elah völgyében.”
[30] 1Sám 17: 43
[31] Jelenések 16: 19a.
[32] Jelenések 3: 14, vö. 2Kor 1: 20 versével is.
[33] Jelenések 22: 14.
[34] Jelenések 22: 15.
[35] Uo. „De künn maradnak a kutyák és a méregkeverők, a paráznák és a gyilkosok, és a bálványimádók, és mindazok, akik szeretik és cselekszik a hazugságot.”
[36] Visky Ferenc: Méz a sziklából. Koinónia Kolozsvár 2003. (szeptember 14).
[37] Uo.
[38] Annakokáért az az indulat legyen bennetek, mely volt a Krisztus Jézusban is, Aki, mikor Istennek formájában vala, nem tekintette zsákmánynak azt, hogy [ő] az Istennel egyenlő, hanem önmagát megüresíté, szolgai formát vévén föl, emberekhez hasonlóvá lévén; És mikor olyan állapotban találtatott mint ember, megalázta magát, engedelmes lévén halálig, még pedig a keresztfának haláláig. Fil 2:5-8 
[39] A Biblia utolsó könyve a Júda törzsét jelöli ezzel a szimbólummal: „És egy a Vének közül monda nékem: Ne sírj: íme győzött a Júda nemzetségéből való oroszlán, Dávid gyökere, hogy felnyissa a könyvet és felbontsa annak hét pecsétét.” Jel 5:5 
[40] Roger Liebi: Beteljesedett Prófécia, Primo Kiadó 1988. o. 13. Ez az igehely (1 Mózes 49: 10) messiási értelmezésben található továbbá Aquila prozelitánál, Akiba rabbi tanítványánál (2 sz), továbbá Onkelosz Targumban (4. sz.), ugyanígy Rási rabbinál. A „Berésith Rabba” c. igen régi könyv szintén messianisztikusan értelmezi ezt az igehelyet.
[41] 2Sám 7:12-13; 1Krón 17:11; 1Kir 8:25.
[42] Még ha a halál árnyékának völgyében járok is, nem félek a gonosztól, mert te velem vagy; a te vessződ és botod, azok vigasztalnak engem. Zsolt 23:4 
[43] És monda a Filiszteus Dávidnak: Eb vagyok-é én, hogy te bottal jössz reám? És szidalmazá a Filiszteus Dávidot Istenével [együtt]. 1Sám 17:43 
[44] Richard Wurmbrand: Útban a csúcsok felé. Stephanus Kiadó. o. 93.
[45] Uo.
[46] Máté 5: 6.
[47] Felele néki Simon Péter: Uram, kihez mehetnénk? Örök életnek beszéde van te nálad. És mi elhittük és megismertük, hogy te vagy a Krisztus, az élő Istennek Fia. Ján 6:68-69. 
[48] Ap. Csel 8: 32 – 35 és Ézsaiás 53.
[49]Bizony, bizony mondom néktek, hogy aki az én beszédemet hallja és hisz annak, aki engem elbocsátott, örök élete van; és nem megy a kárhozatra, hanem általment a halálból az életre. Bizony, bizony mondom néktek, hogy eljő az idő, és az most vagyon, mikor a halottak hallják az Isten Fiának szavát, és akik hallják, élnek. Mert amiként az Atyának élete van önmagában, akként adta a Fiúnak is, hogy élete legyen önmagában: És hatalmat ada néki az ítélettételre is, mivelhogy embernek fia. Ne csodálkozzatok ezen: mert eljő az óra, amelyben mindazok, akik a koporsókban vannak, meghallják az ő szavát, És kijőnek; akik a jót cselekedték, az élet feltámadására; akik pedig a gonoszt művelték, a kárhozat feltámadására.” Ján 5: 24 – 29. 
[50] Ő (Jézus) pedig felelvén, monda: Meg van írva: Nemcsak kenyérrel él az ember, hanem minden igével, amely Istennek szájából származik. Máté 4:4. Lásd még: Luk 4:4 és 5Móz 8:3, ahol ez áll: „És megsanyargata téged, és megéheztete, azután pedig enned adá a mannát, amelyet nem ismertél, sem a te atyáid nem ismertek, hogy tudtodra adja néked, hogy az ember nem csak kenyérrel él, hanem mind azzal él az ember, ami az Úrnak szájából származik.” 
[51] Sámuel pedig fölnevekedék, és az Úr vala ő vele, és semmit az ő igéiből a földre nem hagy vala esni. 1Sám 3: 19 
[52] Kálvin János bűnvalló imája, In Református Ágendás Könyv írta és összeállította Vásárhelyi János Püspök, A Református Egyház Iratterjesztésének Kiadása Cluj – Kolozsvár 1950, Rövidített változat A teológiai hallgatók belső használatára Kolozsvár, 1992. o. 26.
[53] Mikor pedig a harmatszállás megszűnék, ímé a pusztának színén apró gömbölyegek valának, aprók mint a dara a földön. 2Móz 16: 14 
[54] Józs 5:12  És másnaptól kezdve, hogy ettek vala a föld terméséből, megszűnék a manna, és nem volt többé mannájok az Izráel fiainak; hanem Kanaán földének gyümölcséből evének abban az esztendőben. Józs 5:12 
[55] 2Móz 16:14-18
[56] Vö. Visky Ferenc: Méz a sziklából. Koinónia Kolozsvár 2003. (szeptember 11).
[57] Uo.
[58] Máté 7:13-14 
[59] Visky Ferenc: Méz a sziklából. Koinónia Kolozsvár 2003. (szeptember 11).