2013. november 11., hétfő

Vigyázzatok, hogy az Isten kegyelmétől senki el ne essék !

Énekek: 66;80: 1-5; 80:9, 200: 1-6.
Alapige: Zsidók 12: 15

Bibliaolvasás: Zsidók 12: 12-29; Igehirdető: Faust Gyula
Isten megemésztő tűz, - hallottuk a Bibliolvasáskor. Szeretjük elfelejteni ezt. Ne tegyük! Nézzünk inkább a tanúknak nagy fellége, kik közt a legeleső, a mi Urunk Jézus Krisztus, hogy a lábunk elé mindenféle akadályt gördítő bűnt félre tegyünk üdvösségünk útjából. Nézzünk tehát Jézusra, aki úgyszintén ezt tette, példát mutatot nekünk arról, hogyan kell nekünk szembeszegülnünk a bűnnel, a vérünk árán is ha kell. Jézus az Ő engedelmességében két dologgal nem törődött, az előtte lévő öröm csábításával, mert elhagyta mennyei Atyja keblét és testet öltöt. Mikor pedig a testben volt, a megprófétált gyalázattal nem törődött, mert a mindenekfelett való jutalomra tekintett, akik elsősorban mi vagyunk Ő neki.

A kereszten véghezvitt váltság, a mi üdvözítésünk tehát csodálatos, de egyetlen pillanatra sem tehetünk úgy, mint akik nem ismerjük meg benne a tűzként emésztő Istent. Mi Isten jóságát egyszerre látjuk az ő megemésztő szentségével!
Isten szent, megemésztő tűzként jár közöttünk. Megemésztő tűzként vizsgálja meg bensőnket, a vesénket. Ezt a perzselő tüzet a zsidóknak eme gyülekezete próbaként, fenyítésként, bajként, csapásként, keresztyénüldözésként tapasztalta meg. Nem volt köztük olyan lélek, akit Isten ne belülről emésztett volna. Mindenki úgy érezte, hogy minden ok nélkül és igazságtalanul szenved. Nehéz volt meggyőzni ezeket az embereket, hogy a szeretet fenyítését érzik magukban, azt, hogy Isten méltóknak találta őket arra, hogy fiaiként bánjék velük. Ez a szokatlan bánásmód nem a jólétban, a lelki ujjongásokban öltött testet, hanem a szenvedésben. A fiúság tapasztalata tehát a szenvedés. Ki akar ilyen áron Isten gyermeke lenni? Nos, éppen ezért dönt Isten erről.
Az Atya Isten próbái a fiakból lankadt kezeket, megroggyott térdeket, keserüség gyökerének növekedését, parázna indulatokat, világ felé való menekülési szándékokat váltott ki. Nos. Egy kérdésem van. Fölismered-e magadban ezeket az ösztönzéseket, a téged ide-oda ráncigáló erőhatásokat? Érzed e a nyelved alatt a keserű gyökér nedvét? Vannak gonosz erőtömörülések, akiknek egy céljuk és szándékuk van, hogy a benned lévő keserűséget még jobban fölgerjesszék, kényük – kedvük szerint manipulálják, hogy föllázítanának téged Isten és az Ő rendje ellen, a testvéred ellen, a barátod ellen, a férjed vagy a feleséged ellen, önmagad ellen, jó akaró tanítód ellen.
Ne tégy úgy, mintha nem tudnád, hogy miről beszél itt veled az Isten Igéje. Ne tagadj, azonosítsd be magadban ezeket a téged szétszakító erőket! Leplezd le a bűnt, a keserűség növekvő gyökerét! Állj ellene a vérig! Egyetlen határozott mozdulattal, akarati döntéssel rombold le a bűn ellened épített akadályait. Tépbd le magadról a téged behálozó bűnt. Értsd, ha akarod szó szerint is, mert a világ hálójában, ismertebb nevén az internet, azaz, ha lefordijuk ezt a szót, akkor a köztes háló, vagy belső háló jelentést kapjuk. Isten gyemekének nem lehet semmi köze ehhez a hálohoz, mely miliárdokat tart fogva és elválasztva Istentől. Még nem olyan rég a rabszolgákat hálóval fogták ösze, mint a vadakat. A vadászhálóból pedig a halálig tartó raboszlgasors hálójába vitték. Ma ez a háló körmönfontabb, nem látható, éppen ezért mindennél hatékonyabb. A szabadság illuzióját adja de valójában a halál rabszolgaságába kötöz. Föl kell ébredned! Meg kell tanulnod e hálon járni, mint a pók, de még inkább úgy élni, mint a kaparódarázs, aki magát a pókot göngyöli bele saját hálójába és végez vele.
Hogyan? Hogyan emelkedhetünk fölé e bennünket megfojtó hálónak?
Előszőr is tudatosítsuk magunkban, hogy Isten megemésztő tűz, de azt is, hogy Ő reá még sem az álldó haragvás a jellemző.„Istennek nem szokása haragudni, csak ha már nincs reménység a jobbulásra. (Olyankor megsóz egy kicsit az ő haragjából, alig egy keveset, hogy fölserkenjünk, mert rettenetes haragját el nem hordozhatnánk). Ezért, ha szükségben, félelmek között és veszélyben vagy, fordulj magadba és kérdezd meg szívedtől, annyira ellensége lettél-e Istennek, hogy már egyáltalán nem akarsz hozzá visszatérni? De ha szívedben bizonyosan eltökélted, hogy ismét hozzá fordulnál, hozzá térnél, amennyiben téged ismét elfogadna, és ha bűneidet, amelyeket ellene elkövettél, őszintén bánod, szívből vágysz arra, hogy azokat elhagyd, akkor egyáltalán nem kell elcsüggedned: Isten nem haragszik, még el sem kezdett haragudni, hiszen te sem kezdtél el az kegyelmében és irgalmasságában kételkedni.”[1]Bármely nyomorúságomban nincs más reménységem, csak a megfeszített Krisztus, aki föltámadt értem!
Másodszor járuljunk az élő Isten városához, az angyalok ezreihez, az elsőszülöttek ünnepi seregéhez, az egyházhoz, akiknek neve fel van írva a mennyekben, a tökéletességre jutott igazak lelkeihez, az újszövetség közbenjárójához, Jézushoz és a meghintés véréhez és mindennek bírájához, Istenhez. Krisztus Urunk főpapi vére fedezte el minden bűnünket és nyomorúságunkat a Szent Isten előtt. E vér által születtünk, sőt teremtettünk újjá a megemésztő tűzként emésztő Isten dicsőségére, hogy amikor eljön az óra fedhetetlenül álljunk trónja előtt, a mi Atyánk előtt, aki semmi kivetni valót nem talál bennünk.
Harmadszor, vigyázzatok! Vigyázzatok a bűn hálójával, a kesüség gyökerével és a hallott bizonyságtételekkel. Vigyázz, ne utasítsd vissza a veled és benned beszélőt, amikor szól. Hittel, szívemmel és szájammal tettem bizonyságot,[2] hogy itt és most az Úr beszélt. Nem akármilyen szót hallottál. A Golgota hegyéről szólt az evangélium, a keresztről. Ez az igehirdetés a keresztről szóló örömhír visszhangaja, amely immár másodszor és utoljára rendítette meg nem csak a földet, hanem az egeket is. Miért? Hogy mindkettőből minden megromlott és elmúló megrendülve vesszen el, helyét pedig az elmulhatatlan foglaja el örökre. Isten elmulhatatlan szerelme pedig mi vagyunk! Ámen.

Áldás: „Azért mivel rendíthetetlen (és elváltozhatatlan) országot nyertünk, legyünk háládatosak, és így szolgáljunk az Istennek, neki tetsző módon: kegyességgel és félelemmel!”[3]


[1] Luther Márton mélysége és magassága, Koinónia Kolozsvár 2010, o. 354.
[2] Mert ha a te száddal vallást teszel az Úr Jézusról, és szívedben hiszed, hogy az Isten feltámasztotta őt a halálból, megtartatol. Mert szívvel hiszünk az igazságra, szájjal teszünk pedig vallást az idvességre.  Mert azt mondja az írás: Valaki hisz ő benne, meg nem szégyenül. Róm 10:9 -11
[3] Zsidók 12: 28