2014. január 4., szombat

Én vagyok, aki elkezdem és bevégzem (Óévi igehirdetés 2013)

Alapige Jelenések 22: 13
Énekek: 423: 1; 423: 2-6; 90: 1; 7; 9.
Igehirdető: Faust Gyula

Az Óév határán és az Újév küszöbén állunk ezen az istentiszteleten. Mindenható Urunk, Jézus Krisztus nevét halljuk. Nem én, vagy János apostol mondjuk, hanem Ő maga mondja, hogy Én vagyok az Alfa és az Omega, az Első és az Utolsó, a Kezdet és a Vég, aki elkezdtem és bevégeztem, aki elkezdem és bevégzem. Én vagyok, akiben elvégeztetett minden, és kiben új kezdete van mindennek. Urunk nevét hallva visszanézünk, és csak Őt látjuk, kiben létünk forrása van. Előre tekintünk, és csak Őt látjuk, akihez létünk, mint nagy folyam ellenállhatatlanul és feltartóztathatatlanul a végtelen óceánhoz megérkezik. Bárcsak neve puszta meghallása békességgel töltené be a lelkünket! Békesség! Nem teljesen megfoghatatlan. Olyan, mint amikor a tengerparton sétáltam. Hallgattam nagy tenger egyenletesen hullámzó lélegzését és a hullámok egymásba csobbanó szívdobogását. Belenéztem és feloldódtam a horizonttal egybeolvadt végtelen kék tekintetében. Ott, valahogy lenyugszik az ember.

Hogy jöhetne közelebb hozzánk Urunknak ez az önkijelentő „Én vagyok (…)” mondása? Krisztusnak eme „Én vagyok”-ját mindnyájunknak, vagyis egy közös ősi tapasztalatunk sejteti meg velünk a legjobban. Mi ez a sejtető ősi tapasztalatunk? Idősebb bátyként a nővérem és a húgom, gyermekeivel, később aztán a saját fiaimmal is sokat játszódtam azt a közismert és meggyőződésem szerint a génjeinkbe írt bizalmi játékot, amit apa játszik a gyermekével, amikor újra meg újra fölröpíti és kifogja. Olyan jó beleolvadni a repülő és ölbe pottyanó gyerekkacajba. Nem bocsátkozom e játék minősítésébe, hanem azt mondom, hogy Jézus Krisztus hallott „Én vagyok”-ja pontosan ilyen gyermekével játszó Atyának mutatja nekünk a mi Istenünket. Ennek a játéknak a dinamikájában ragadható meg teremtő Istenünk mennyei Atya volta, és az a titok, hogy mi gyermekeiként tartozunk Ő hozzá!
Földobott és mi édesanyától való születésünkkel mennyei kacajok közt röpültünk be e világ kerek egébe. Atyai szívéből és öléből indultunk, és ugyan oda vár is vissza bennünket a mi Teremtő Urunk. Egyetlen szempillantás földi létünk íves repülése. Megannyi örömöt és izgalmat élünk át amint gyermek és ifjúkorunk delelőjéhez repülve egyetlen ponttá töpörödik atyánk bennünket követő tekintete, hogy ott fenn, a tehetetlenségünk mélyén át megforduljunk, megtérjünk és egyre közelebb és közelebb tudjuk Atyánk ölelését, az Ő karjaiba való visszaérkezésünket. Ő ennek a játéknak teljhatalmú Ura, kinek kezéből senki ki nem ragadhat! Ő repít, és Ő repül velünk. Ő tárja szét karjait, amikor elindít, és Ő zárja össze ölelését, amikor megérkezünk. Ő Kezdet és Vég, Elkezdő és Bevégző!
Jól emlékszem, hogy apaként ebben a játékban sokkal közelebb tudtam magam repülő fiamhoz, mint amikor kifogtam. Olyan, mintha megnyúltak volna a karjaim és velük, a gyermekemmel együtt szálltam volna én is. Kiszorult ebből a játékból minden kétely, a tévedés lehetőségének leghalványabb árnyéka is. Ez az atyai bizalom kötött össze a játékban a fiaimmal, ez a bizalom töltötte meg a szívünket örömmel és nevetéssel! A bizalom tehát nem olyan, mint egy ország arany fedezete egy titkos helyen, a föld mélyén szikla biztos bunkerben. A bizalom ebben az összefüggésben sokkal inkább a mágneses erőtérben keletkező áramhoz hasonló, ami csak akkor gerjed, ha forog a dinamó, azaz, ha a mágneses térben mozgás, dinamika van.
Nos testvérem, hallod-e, tudod-e Krisztus Urunk neked kiáltott nevét ebben a visszatekintő emlékezésben és előretekintő kijelentésben? Én az vagyok neked, aki elkezdte és be is végzem azt, azt az üdvösséget, aki te, azaz én, vagy mi vagyunk, - így szól az Úr!
Ne ficánkoljunk tehát, mint Jónás tette, akit Isten Ninivé felé röpített, de ő a Damaszkuszba induló hajóra szállt fel! Isten csak nagy vihar és mélység árán ölelhette vissza Jónást a keblére. Nem hagyta elveszni. Mi figyeljünk igéjére! Ne nehezítsük meg kételyeinkkel a dolgát. Bizalmatlanságunkkal ne rúgjuk el magunktól ölelésre felénk nyújtott kezét
Év elején Isten elindított, és íme, ide érkeztünk! Ha vissza tudunk emlékezni, akkor az elinduláskor tele voltunk aggodalommal és félelemmel. Nyomasztott a templomfelújítás minden terhe, bizonytalansága, veszélye. Isten levette rólunk minden rettegésünk súlyát. Megújult a templomunk és nekünk nem kell kuncsorognunk könyöradományokért, hogy adósságot törlesszünk, mert az Úr gondoskodott erről is. Minden munka ki van fizetve, és még egy kevés pénzünk is van. Csak hála és jó reménység lehet ma a szívünkben!
Isten most is elindít, elröpít, ahogy régen és kezdetben is tette. Földob és bizalmával költözik be a szívünkbe. Nevetnünk kellene, a gyermeki bizalom ropogós kacajával, mint akik tudjuk, hogy Atyánk szüntelenül felénk kitárt karjai várnak, sőt nyúlnak utánunk.

Bárcsak bizalomra, hálára, reménységre és örömre bátorította volna Szentlélek Isten a szívünket. Bárcsak Isten minden értelmet felülmúló békessége töltené be most az életünket. Miért? Mert itt nem ember szólt, hanem Krisztus Urunk személyesen. Egyetlen szempillantás, és amikor Isten kinyitja újra a látásunkat, akkor újjáteremtve a megújult szemünkkel látjuk meg Őt, amint van, magunkat pedig az Ő örökkévaló ölelésében. Ámen.