2014. január 6., hétfő

Odamentek Jánoshoz, és ezt mondták neki: „Mester, aki veled volt a Jordánon túl, akiről te bizonyságot tettél, íme, az keresztel, és mindenki őhozzá megy.” János így válaszolt: „Semmit sem szerezhet az ember, ha nem a mennyből adatott meg neki. Ti magatok tanúskodhattok arról, hogy megmondtam: Nem én vagyok a Krisztus, hanem előtte küldettem el. Akié a menyasszony, az a vőlegény, a vőlegény barátja pedig, aki ott áll, és hallja őt, ujjongva örül a vőlegény hangjának: ez az örömöm lett teljessé. Neki növekednie kell, nekem pedig kisebbé lennem…”

Hétkezdő meditácó a Veszprémi Kórház Belgyógyászati Centrumában,  2014.01.06-án.
OlvasandóJános 3:26-30  Igehirdető: Nagy Lajos

Az új esztendő második hétkezdő meditációjának tartalmát két körülmény határozza meg. Egyik az, hogy még mindig jelentős helyet foglal el a gondolatainkban az esztendő váltás. Még jópár hétig a Szilveszter estéről s a 2014-es „Új- esztendő”-ről fogunk beszélni. És még jó ideig el is tévesztjük a dátumokban, a keltezésekben az évszámot s 2014. helyett gyakorta 2013-at fogunk írni. Bár mára már, az elektronikus levelezés hőskorában ez is majdhogynem anakronisztikussá válik, hiszen amikor emailt írunk, a mindentudó gép már nem tud tévedni s a 2014-es keltezés biztosan helyesen jelenik meg a gépünkön. Tehát, lám, még mindig ez az egyik témánk.  

      A meditációs gondolatmenetünk mai haladási irányát befolyásoló markánsabb objektív tényező azonban mégis inkább az, hogy ma Vízkereszt napja van, ami a keresztyén kultúrákban nagy ünnep. Sok országban munkaszüneti nap, nálunk nem. Mi azért itt, ebben a körben mégiscsak adjuk meg a módját, legalább a „hétköznapi ünneplés”-nek.

     Négy éve ilyenkor, Vízkereszt táján a Máté írása szerinti evangéliumból hallottuk: „…Akkor eljött Jézus Galileából a Jordán mellé Jánoshoz, hogy megkeresztelkedjék őáltala…” (Máté 3:13) 2011-ben a Vízkereszt ünnepének inkább a Háromkirályokra vonatkozó aspektusa vált hangsúlyossá. 2012-ben pedig ismét a Máté írása szerinti evangéliumból vettük az alapigét, mégpedig abból a jelenetből, amikor Jézus megkeresztelésekor felhangzik a mennyei szózat: „…Ez az én szeretett fiam, akiben gyönyörködöm.” (Máté 3:17) Végül tavaly január 7-én épp csak érintőlegesen szóltunk a Vízkereszt ünnepéről.
      Ha azt vesszük, hogy ezek az eddig elhangzott meditációk már három kötetben megjelentek – a negyedik sajtó alá rendezése folyamatban van – a világhálón pedig folyamatosan és archíváltan is olvashatók, akkor kiderül: nem is olyan könnyű az ismétlésekbe bocsátkozást kivédeni. Eddig talán még sikerült, ezért ma a Vízkereszt megközelítésének egy az eddigiektől eltérő aspektusára figyelünk, éspedig ezúttal a János írása szerinti evangélium idézett részlete alapján.
      Ebben azt látjuk, hogy a legszentebb dolgoknak is akad kikarikírozója s az ellentétek felizzításának mesterei már Jézus korában megjelennek. Nincs új a nap alatt. A hitben ma is mintakép Keresztelő Jánost féltékenységre akarják rászedni. A luciferi mesterkedés tárgya: Nézd már, Keresztelő, ez a Jézus, akit te kereszteltél meg a Jordánnál, máris keresztel s ráadásul tódulnak Hozzá az emberek. Látod, látod, Te szerény voltál s azt mondtad neki (a másik evangéliumban olvassuk így): „Nekem volna szükségem arra, hogy megkeresztelj, és te jössz hozzám?” (Máté 3:14) Aztán még az égiek is besegítettek, amikor megszólalt a mennyei szózat: „Ez az én szeretett Fiam, akiben gyönyörködöm.” Hát csinálj valamit, Keresztelő,mert oda lesz a karriered – így az okvetetlenkedők.         

      Ekkor jön egy tüneményes fordulat. Keresztelő János nem az, akit tőrbe lehet csalni holmi hiúságra sarkallással. Egyszerűen, elegánsan, egy az ókori palesztin ember gondolatvilága számára teljesen felfogható – de ma is könnyűszerrel értelmezhető - példabeszédet mond: „Semmit sem szerezhet az ember, ha nem a mennyből adatott meg neki. Ti magatok tanúskodhattok arról, hogy megmondtam: Nem én vagyok a Krisztus, hanem előtte küldettem el. Akié a menyasszony, az a vőlegény, a vőlegény barátja pedig, aki ott áll, és hallja őt, ujjongva örül a vőlegény hangjának: ez az örömöm lett teljessé…” Vagyis: Keresztelő János, Jézus Krisztus heroldja, előhírnöke – mert így volt megírva – nem korrumpálható. A végére pedig még tartogat egy az egész terméketlen s eredménytelen vitát lezáró prófétai kijelentést: „…Neki növekednie kell, nekem pedig kisebbé lennem…”
      Hát ez az! Mi tudunk-e kisebbé lenni, ha Jézus Krisztusról – de akár ne is menjünk ilyen messzire, hanem maradjunk szigorúan úgymond „földközelben” – tudunk-e kisebbé lenni, ha mondjuk a másik emberről van szó? Nem semmi üzenete van e költői kérdésnek, ma, a megért új kegyelmi esztendő második hetének nyitó áhitata alkalmával. A Vízkereszt ünnepén, amikor modern felfogással kell, kellene közelítenünk a keresztyénség e sarkalatos bibliai eredetű ünnepének mai korban megszólaló hozadékához. Merthogy ez az egész ókori történet egy modern, huszonegyedikszázadi problémát takar: tudunk-e e mostani farkastörvények között szelídek, szerények és alázatos szívűek maradni. Keresztelő János azért tudja a dolgát, mert Ő a jézusi modellt éli oda bújtogatói elé. Jézus ugyanis azt mondja: „…Tanuljátok meg tőlem, hogy szelíd vagyok, és alázatos szívű, és megnyugvást találtok lelketeknek…” (Máté 11:29)    
Úgylegyen! Soli Deo Gloria!
Nagy Lajos kórházi lelkész